Jeroen Disveld
  • Portfolio
  • Over mij
  • Resume
  • Contact
  • Menu
  • LinkedIn

Online Strategie / Website design

Mobiel X (conceptnaam)

Volg een handmatig toegevoegde link

Concept Mobiel X

Mobiel X (conceptnaam) is een mobiele provider speciaal voor 50 plussers. Mobiel X heeft 3 pakketten die afgestemd en passend op de doelgroep zijn. Daarnaast heeft Mobiel X vele voordelen zoals Monteur aan Huis en richten ze zich op een optimale klantenservice. Mobiel X draagt een steentje bij om het leven van de 50-plusser leuker te maken!

Het project

Vanuit Rosegaar.nl heb ik in mijn stageperiode Mobiel X als stageproject behandeld. De opdracht was het bepalen van de online strategie voor Mobiel X. Hiermee was het doel om inzicht te krijgen in de doelgroep, prototypes te maken voor de website die ingespeeld zijn op de doelen van Mobiel X, deze te testen binnen de doelgroep en waar nodig te itereren. Om uiteindelijk tot een online strategie te komen.

Onderzoek doelgroep

Om inzicht te krijgen binnen de doelgroep ben ik op verschillende manieren onderzoek gaan doen.

Zo heb ik persona’s opgesteld waarin de verschillende behoeftes binnen de doelgroep naar voren kwamen, dit om het verschil te ontdekken tussen een 51 jarige. en een 75 jarige. Maar ook naar wat de interesses binnen de doelgroep zijn.

Daarnaast heb ik ook een Customer Journey opgesteld, waar inzicht gekregen is over de reis van de klant met Mobiel X. Deze begint met het bereiken van de doelgroep (middels advertenties en mailmarketing etc.), daarna de afweging en aankoop via de website, waarbij de voordelen zoals Monteur aan Huis naar voren komen. Maar waar op de aankoop en het contact opnemen laagdrempelig wordt gemaakt. Daarna de service, het zorgen voor een positieve ervaring met Mobiel X. Herkenbaar voor de doelgroep, transparant en luisterend met het oog op goede service. Met tot slot de loyaliteit, het behouden van de klanten. Via mailings, vele extra’s en het belonen van feedback, zowel negatief als positief.

Om de interactie van de gebruiker efficiënt te laten verlopen heb ik Task Flows opgesteld. Deze zijn gebaseerd op de persona’s en visualiseren belangrijke stappen. Hiermee kan er ingespeeld worden op de website, zoals het zorgen voor laagdrempelig contact op kunnen nemen en het snel laten zien van de voordelen middels een pre-lander.

De belangrijke doelen van Mobiel X zijn de service, de zekerheid op service en bereikbaarheid. Mobiel X moet een betrouwbare partner zijn. Het sturen naar pakket 2 (‘stunten’), de website flow zo laten lopen dat de bezoeker ‘gestuurd’ wordt naar dit pakket. Het inspelen op de voordelen, zoals de cadeaus per maand, Monteur aan Huis en het uitgebreid product.

Bereiken doelgroep

Om de doelgroep te bereiken ben ik gaan kijken naar de middelen die daarvoor ingezet kunnen worden. Wat allereerst is begonnen met het bekijken waar de doelgroep online op te bereiken is. Wat blijkt is dat 75% van de doelgroep op het internet zit voor het lezen van het nieuws (nu.nl, online kranten van bijv. het AD etc.). Adverteren hierop zal daarom een groot bereik geven. Daarnaast gebruikt 90% van de doelgroep het internet voor e-mailen. Via e-mail kan de doelgroep ook persoonlijk benaderd worden

Social media

De 50+ doelgroep is veel te vinden op social-media platformen. Voornamelijk Facebook is populair onder de doelgroep. In 2020 zat 75% van de 50-65 jarige op dit platform en 65% van de 65-plussers. Daarnaast is Instagram groeiend onder deze doelgroep. In 2017 zat 17% van de 50-65 jarige op Instagram en in 2020 steeg dat naar 33%. Van de 65-plussers zat in 2017 7% op Instagram, dat steeg naar 18%.

Advertentie uitingen

Voor het bereiken van de doelgroep heb ik verschillende advertenties gecreëerd die op verschillende platforms toepasbaar zijn. De advertenties zijn ingespeeld op de doelgroep en ook is het rekening gehouden met de deelgroepen binnen de doelgroep. Zo zal een 70 jarige een advertentie krijgen met andere foto’s en teksten dan een 50 jarige. Daarnaast is er ook rekening gehouden met waarom de doelgroep op social media zit. Denk hierbij aan hun hobby’s, zoals fietsen, wandelen, op vakantie gaan, eten, drinken, koken en vrije tijd. Door advertenties hierop in te stellen zal het meer aanspreken bij de doelgroep en zal het tot de verbeelding spreken.

Wireframes

Het design proces voor het creëren van het prototype ben ik begonnen met het maken voor low-fi wireframes. Deze wireframes bevatten al belangrijke elementen van de website. Daarnaast geeft het al een snel beeld van de website en de navigatie daarin. Ook worden hierbij al keuzes gemaakt zoals het in beeld brengen van het advies pakket (‘stunten’), het snel contact kunnen opnemen en het gebruik van de pre-lander.

Na de low-fi wireframes heb ik high-fi wireframes gecreëerd. Deze high-fi wireframes zijn al interactief en een stuk realistischer. Hierdoor kan al beter gekeken worden naar de juiste User Experience voor de doelgroep en om de doelen van Mobiel X te behalen. Het was in eerste instantie ook de intentie om hiermee ook binnen de doelgroep te testen. Maar doordat het design niet als een realistische website oogt is ook de interactie ermee niet realistisch.

Prototype 50+ mobiel

Na de wireframes is het natuurlijk tijd om te beginnen aan het daadwerkelijke prototype. Waarin de kleuren van Mobiel X prominent terug te zien zijn. Geel staat voor goede deals in combinatie met de donkere aubergine kleur van vertrouwelijk en modern. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een moderne en vriendelijke typografie en zijn de foto’s herkenbaar en persoonlijk voor de doelgroep, altijd in dezelfde beeldstijl.

Doelgroep gericht

De website is gericht om de doelen van Mobiel X te behalen maar er wordt ook ingespeeld op de doelgroep. Het prototype is getest onder de doelgroep en uit deze testen zijn verbeteringen toegepast die inspelen op de doelgroep. Er wordt gebruik gemaakt van onderscheidende content met beeldstijlen die herkenbaar zijn voor de doelgroep. Ook is er rekening gehouden met optimaal gebruiksgemak doormiddel van unieke tools. Daarnaast wordt de bezoeker gestuurd naar het Pakket ‘Stunten’ en is het contact opnemen laagdrempelig.

Er staat een prototype met vele doordachte overwegingen gericht op de doelgroep en om de doelen van Mobiel X te kunnen behalen.

Een fascinerende website

Wat deze website bijzonder maakt zijn de verschillende doelgroep gerichte functies. Zo is het mogelijk om het menu op je mobiel/tablet in te stellen op linkshandig, voor optimaal gebruiksgemak.

Daarnaast is het mogelijk om de website in te zoomen. Het zoomen is hierbij niet de enige functie, ook de content veranderd hierbij. De foto’s veranderen en het speciaal aanbod (senioren apparaten) komen wel aan bod. Via de advertenties speciaal gericht op deze (deel)doelgroep kom je op de ‘ingezoomde’ website terecht.

In Mijn Mobiel X zijn verschillende tips te vinden welke apparaten (mobiel, tablet, laptop) het beste zijn om te kopen voor 50-plussers. Daarnaast heb je een volledig inzicht je verbruik van internet en bellen.

Naast dit zijn er nog vele mooie extra’s te vinden op de website, ga vooral kijken en ontdek ze zelf!

Contact

Ik sta altijd open om projecten te bespreken en te praten over nieuwe UX/UI-ontwerpuitdagingen.

  • Zeeland, Noord-Brabant

  • info@jeroendisveld.nl

  • 06 522 08 201

     
    Jeroen Disveld
    UX/UI Designer

     

    © 2021 Jeroen Disveld

    TheWineR MonaStory
    Scroll naar bovenzijde