Project Kunstloc Brabant / Avans Hogeschool
MonaStory
Projectgroep
Jeroen Disveld
Natasja Liebregts
Noor Kuenen
Lisanne van Heertum
Sjoerd Walravens
Opdracht
Kunstloc Brabant kwam met de vraag hoe het Kloosterleven ervaarbaar en invoelbaar gemaakt kan worden. Kan techonolgie bijdragen aan het weergeven van een gelaagde betekenis en oproepen tot zelfreflectie? Kunnen deze twee werelden, die zo ver van elkaar af staan, elkaar recht doen?
Met ons concept ‘Monastory’ zoeken wij antwoord op deze vragen en houden wij ons bezig met het Kloosterleven binnen onze samenleving.
Probleemstelling
Het huidige imago van een klooster is ouderwets en wordt gezien als iets wat buiten de huidige samenleving valt. Hoe kan technolgie bijdragen aan de ervaring van het kloosterleven en de gelaagde betekenis voelbaar maken? Hoe kunnen deze technische elementen uitnodigen tot zelfreflectie?
Doelstelling
Daarom is ons doel om nieuw perspectief te bieden, wat een klooster kan bijdragen aan onze samenleving. Hiermee verlagen we de drempel en maken we het toegankelijker voor mensen van buitenaf..
Concept Criteria
1. Kennis opdoen over de ambachtproducten binnen een klooster.
2. Waardering en dankbaarheid oproepen doormiddel van zelfreflectie.
3. Interesse wekken door gebruikers te inspireren om zelf te gaan ontdekken.
Concept
Kloosterproducten zijn producten waar enorm veel tijd en liefde in wordt gestoken. Veel mensen consumeren de producten zonder stil te staan bij het proces en het harde werken van de kloosterlingen. Wij willen inzicht en kennis geven over de ambacht binnen het klooster. Door stil te staan bij het proces, zal de gebruiker bewustwording en waardering gaan ervaren. Door de gebruiker vrijheid te geven om te ontdekken, wordt zijn interesse gewekt om nog dieper in het verhaal te duiken.
Hoe werkt het?
Het consumeren van producten bij kloosters is al een veelvoorkomende bezigheid. Echter mensen staan niet genoeg stil bij de smaken en ambacht achter de producten. Mona Story is een interactieve tafel die reageert op kloosterproducten. Hierbij krijgt de gebruiker een kijkje in het verhaal achter het product. Ze worden meegenomen in het gehele proces om vervolgens nog zelf aan de slag te gaan met het verder ontdekken van de historie en smaken.
Proces
Binnen het project was voornamelijk de intentie om individueel als ontwerper aan de slag te gaan. Waarnaast we met de groep elkaar inspireerde en uiteindelijk gezamenlijk één prototype & concept moesten opleveren.
In eerste instantie heb ik onderzoek gedaan naar het kloosterleven, waardoor in inzichten heb gekregen wat daarin belangrijk is. Waaronder rust, regelmaat, verbinding en ambacht. Van hieruit ben ik concepten gaan creëren: Personal Pater (app), waar je middels een app ‘gaat leven als’ een kloosterling, Interactieve Ambacht Proeverij, waardoor mensen stil staan bij wat ze eten/drinken en een Interactieve Ervaring, waar de waardes van kloosterlingen overgebracht worden.
Om een lang verhaal kort te maken zijn we uiteindelijk als groep verder in de Interactieve Ambacht Proeverij waarbij het bovenstaande concept is ontstaan. Hierbij heb ik mezelf voornamelijk gericht op de interactiviteit en experience van de bezoekers met de tafel en het creëren van de tafel zelf. Ik ben zeer trots op het resultaat dat we als groep hebben neergezet!
Contact
Ik sta altijd open om projecten te bespreken en te praten over nieuwe UX/UI-ontwerpuitdagingen.