UX/UI
Event platforms
Challenge
Het corona jaar 2020 cancelden veel bedrijven grote evenementen i.v.m. het coronavirus en gingen over naar online events. Hierin willen de bedrijven toch een mogelijkheid hebben om elkaar te ontmoeten en te inspireren. Ze proberen hiermee fysieke evenementen te transformeren naar online evenementen. Voor dit project zal ik de focus leggen op events ‘Product Presentaties’.
Probleemomschrijving
Het is tijdens zo’n online event niet makkelijk om de deelnemers betrokken te houden. Bij een online event kunnen de deelnemers met één snelle klik weg zijn. Bedrijven zoeken hierdoor naar mogelijkheden om de deelnemers meer te betrekken bij het online event.
Hoe kunnen bedrijven deelnemers aan een online event meer betrekken voor/tijdens en na het event en dit meetbaar maken voor hun bedrijf?
Discovery fase
Tijdens het onderzoeken heb ik in kaart gebracht wat de ervaring van bedrijven en gebruikers is met (online) evenementen en waar ze tegenaan lopen. Met name netwerken, beleving en betrokkenheid/interactie komt hierin duidelijk naar voren.
Daarnaast heb ik gekeken naar al bestaande event platformen. Met name break-out sessies vergroten de interactie met de deelnemers. In dit onderzoek heb ik geen voorbeelden kunnen vinden van platforms die data ophalen van de deelnemers en deze voor het event gebruiken.
Door het maken van de customer journey heb ik zelf een beter beeld gekregen wat de weg kan zijn van de gebruiker met het event en waar ik daar eventueel op in kan spelen.
Visuele reflecties
Om antwoord te krijgen op mijn hoofd- en deelvragen heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van de visuele reflecties. Het antwoord krijgen op de vragen verliep per vraag door elkaar heen. Bijvoorbeeld dat er uit één reflectie verschillende prototypes zijn gekomen die ieder op een andere deelvraag antwoord gaven. In dit proces zal ik uiteindelijk per (deel)vraag mijn concepten laten zien.
Hoofdvraag
Hoe kunnen bedrijven deelnemers aan een online event meer betrekken voor/tijdens en na het event en dit meetbaar maken voor hun bedrijf?
Deelvragen:
- Wat zijn mogelijkheden om pre event nieuwe data van gasten te vragen?
- Met welke interactieve tools kunnen deelnemers betrokken worden met het event?
- Hoe kan de verzamelde data van de deelnemers meetbaar gemaakt worden voor de bedrijven?
Visuele reflecties
Bij de visuele reflecties heb ik gekeken naar andere ontwerpers. Van hieruit ben ik snelle prototypes gaan creëren die toegepast waren binnen de scope van mijn project. Vanuit hier ben ik gaan onderzoeken of er ideeën ontstonden uit deze reflecties.
Ik heb de ontwerpbenadering van de ontwerpers bekeken. Daarnaast hun concepten en werkwijze en de relevantie binnen het project
Experimenteren
Uit deze visuele reflecties zijn verschillende experimenten ontstaan. Vanuit een aantal reflecties zijn zeer bruikbare elementen gekomen voor binnen het project. Dit heb ik bekeken per deelvraag.
Wat zijn mogelijkheden om pre-event nieuwe data van gasten te vragen?
Vanuit vragen op de homepage wordt data opgehaald van de deelnemers. Deze product gerelateerde vragen worden per tijdsbestek vrijgegeven voor de deelnemers. Het geeft een laagdrempelige tool die data van de deelnemers verzameld. Deze data zullen de basis vormen om te kunnen gebruiken tijdens het online event.
(klik hiernaast/onder voor een proto video)
Pre-event hebben de deelnemers de mogelijkheid om deel te nemen aan netwerk poll sessies. Tijdens deze sessie wordt er een onderwerp gegeven waaruit ze tussen A of B moeten kiezen. Waarna ze met andere deelnemers in discussie gaan, zonder hun antwoord vrij te geven. Is de tijd voorbij? Dan moeten de deelnemers een keuze maken welk antwoord ze denken dat de andere deelnemers gekozen hebben.
Hierdoor wordt op ‘speelse’ wijze data opgehaald en maakt het de deelnemers enthousiast voor het event
Met welke interactieve tools kunnen deelnemers betrokken worden met het event?
Voordat de deelnemers het online event binnenkomen krijgen ze hun ‘matching’ (via % en een kleur) met het product te zien, gebasseerd op de eerder opgehaalde data. Waarna ze op een moment tijdens het event naar 1-op-1 breakoutrooms gaan. Hieruit moeten ze halen welke kleur ze denken dat die deelnemer heeft. Er ontstaat interactie tijdens het event en het geeft inzicht voor de bedrijven wat het inzicht over het product is.
Tijdens het event is er de mogelijkheid om een live poll in te zetten. Dit zorgt voor interactie met de deelnemers en geeft voor de bedrijven ook de mogelijkheid om tijdens het event data op te halen of te vergelijken met vooraf opgehaalde data, bijv. is het antwoord aan het einde van het online-event anders dan voorafgaand?
Om meer betrokkenheid met de deelnemers te behalen hebben ze de mogelijkheid om de ‘microfoon aan te vragen’. Hierdoor kunnen de deelnemers daadwerkelijk deel nemen aan het online event. Door deze tool wordt meer betrokkenheid gecreërd tijdens het online event.
Bekijk hier de video met alle elementen:
Hoe kan de verzamelde data van de deelnemers meetbaar gemaakt worden voor de bedrijven?
Het dashboard geeft een inzicht in de opgehaalde data voor het bedrijf. Hier kan de data bekeken en vergeleken worden. Uiteindelijk ben ik in het uitwerken van het dashboard al snel op een definitief prototype gekomen. Dit is voornamelijk gekomen door tijdgebrek om hier dieper op in te gaan. Wel vind ik dat er een goede basis staat om te gebruiken als dashboard om de data rapportage te laten zien.
Contact
Ik sta altijd open om projecten te bespreken en te praten over nieuwe UX/UI-ontwerpuitdagingen.